Ska du vaccinera dig?

Tänk om jag hade fått en tia för varje gång någon frågat mig det denna höst, kanske skulle jag inte vara rik, men bra mycket rikare ;)

Det där med vaccinationen (behöver jag ens tillägga att det är vaccinet mot "den nya influensan" jag menar?) har blivit höstens hetaste debatt. Eftersom jag inte läser tidningar eller tittar på nyheterna vet jag inte all fakta om vem som har fått vilka typer av biverkningar eller vem som blivit allvarligt sjukt. Det jag vet har jag fått höra av någon som läst, hört eller vet något. 
Vart jag än går, på stan, på bussen, i skolan eller vem jag än pratar med kompisar, familj, barnomsorgen osv. frågar mig om jag har eller ska vaccinera mig. Det känns som vi skapat två läger i samhället, de som är för vaccinet och de som är emot. Och de som är för verkar vara väldigt starka förespråkare för att andra också ska vaccinera sig, jag har till och med hört att vissa har konflikter med sina vänner pga detta. Helt galet! 

Ingen kan förutspå med säkerhet hur illa vi kommer drabbas av denna epidemi, om det verkligen blir en sådan. Ingen vet heller exakt vilka biverkningar detta vaccin ev. kommer ha i framtiden, även fast många argumenterar att det inte är farligt och inga biverkningar kommer komma senare.
Jag såg en dokumentär på Discovery i helgen då de använde liknande argument som vi får höra gällande vaccinet till soldaterna som var delaktiga i testbombning av atombomber, de lovade soldaterna att de inte skulle får några biverkningar senare i livet. Nu menar jag inte att jag tror att folk kommer få cancer eller bli sterila av influensavaccin, det jag menar är bara, i okunskapensnamn kan man lova mycket, vad som händer i framtiden vet ju ingen - det gäller både det lägret som vaccinerat sig och det lägret som inte vaccinerat sig. 

Vad som än händer hoppas jag att vi slipper en epidemi och att alla - vaccinerade som ovaccinerade får leva långa och lyckliga liv. Det är ju bara en influensa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0