Skulle du sätta ner foten och säga NEJ?

Är det något som gör mig riktigt FLY FÖRBANNAD så är det orättvisor.
Mobbning är en sån typ av orättvisa.

Det är så intressant hur många människor som ser det som händer, men man låtsas som att man inte ser av egen bekvämlighet. Visst vi alla har våra ursäkter.
Det är si eller så, ditt eller datt.
Till en viss del kan jag förstå ursäkter men det kommer till en gräns när jag faktiskt SKITER i alla ursäkter. Det finns en gräns när man MÅSTE gå in och stå på den utsattas sida.

Tänk om man själv hade varit den personen?
Hade det gjort mindre ont, alla gliringar från mobbarna, bara för att man hade vetat att man haft 10 personer som i det tysta stod på ens sida?
Nej troligen inte!

För att dra det till sin spets.
Alla äldre som blir dåligt behandlade idag.
Tror ni att deras liggsår gör mindre ont för att du går in till dom en gång om dagen och pussar dom på pannan och läser en bok för dom?
NEJ, det kommer dom inte att göra.

Jag blir så jävla ARG på människor som av någon personlig anledning inte kan bortse från sina egna personliga problem för att hjälpa en annan människa i nöd. Någon som är svagare av någon anledning.

Vad kommer du att säga den dagen den utsatte kanske så illa som dör av det du sett hända men VALT att inte göra något åt?
- OJ!! Jag trodde inte att det var så illa.
NEHEEEEJ! Nej men det ursäktar ju att du inte sa ifrån.

Och du såg faktiskt rätt när jag skrev att du VALDE att inget säga.
Vi VÄLJER konstant allt i våra liv.
Vi MÅSTE inget.
Det vi kallar likgiltighet är också ett VAL.

Vi är så jäkla mycket BÄTTRE än att hålla tyst.
Och vågar EN person resa sig upp mot massan och säga att det är FEL så tror jag verkligen att fler kommer att ställa sig bakom. EN människa kan förändra så mycket och TILLSAMMANS kan vi ändra ännu mer.

Nu får det bannemig vara nog!
Man SKA kunna gå till sitt arbete och till skolan utan att behöva känna magont, huvudvärk och ångest. ALLA har lika stor rätt att vara där och att må bra!

Jag vet att JAG skulle sätta ner foten. Skulle DU?







    

Kommentarer
Postat av: Sofie

BRA att du tar upp sånt här! Jätteviktigt! Du resonerar exakt som jag när du säger "vi VÄLJER konstant allt i våra liv", DET STÄMMER! I flera av mina inlägg har jag nämnt det och fått en del dålig kritik för att jag skrev så också. Men det betyder förmodligen att dessa människor blundar för detta och inte riktigt vill ta på sig något ansvar. För detta är sanningen , VI VÄLJER utan att vi kanske tänker på det.



Jag tycker att det är en SJÄLVKLARHET att hjälpa någon annan människa i nöd! Men nu för tiden ser inte speciellt många människor så på saken. Det blir ju världens uppståndelse om det visar sig att någon har hjälpt en annan människa.



Jag kan ta ett konkret exempel, här för några månader sedan hade TV3 en hjältegala där man gav pris till människor som hade civilkurage. HALLÅ!? Måste man utses till en hjälte för att man gör det enda som är rätt!? Det blev ju som "WOW! EN MÄNNISKA HJÄLPTE DEN DÄR KILLEN SOM HÖLL PÅ BLI MISSHANDLAD!! OTROLIGT! Nu ska denna modiga människa utses till hjälte inför det hela svenska folket. För han/hon hade civilkurage" osv.



Varför ska man behöva hjälteförklara människor som gör rätt bara för att visa folket vad som är rätt!?



Du förstår säkert hur jag menar? :)



( ursäkta det långa inlägget!:) Kanske är jobbigt att läsa såhär långa kommentarer. Men jag engagerar mig iallafall!:P )

2009-03-02 @ 11:37:20
URL: http://sofiethatsme.blogg.se/
Postat av: M

Sofie: För det första vill jag bara säga att du får skriva hur långa inlägg du vill =D Det är jättetrevligt!



Jag håller verkligen med dig om att det är lite tokigt att vi behöver ha en gala för att lyfta upp människor som egentligen bara varit medmänniskor. Men som samhället ser ut idag så behöver vi nog uppmuntra och lyfta upp människor som gör det där extra. Det är bra att vi visar att det lönar sig.



Vi får kämpa tillsammans och försöka upplysa den stora massan som lever med skyddslappar ;)



Kram till dig!

2009-03-02 @ 15:23:45
URL: http://tequilarace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0