Datorstrul

Jag är utan dator för tillfället.
Den är trasig. Ett mindre fel visserligen men den är ett halvår gammal och då ska den funka helt felfritt anser jag. Därför är en av mina käraste ägodelar (det låter hemskt jag vet) på reperation för tillfället.

Faktiskt så trodde jag att det skulle vara jobbigare än det är att vara utan den. Jag trodde att jag skulle knata omkring rastlös hemma i cirklar och inte prata med en levande själ (då man har mycket av den sociala kontakten via datorn nu för tiden). Men jag hade fel! Jag har haft exakt lika mycket att göra nu som tidigare. Om inte mer!

Datorn tar ihjäl så mycket tid som man faktiskt skulle kunna ägna åt annat vettigt!

Hur som helst!
En sak som verkligen irriterar mig med hela den här datorreperationsgrejen är hur dålig service man faktiskt får i dagens samhälle. Jag är en stor förespråkare av att jobbar man inom ett serviceyrke...då är det bannemig så att man ska vända sig dubbel för att göra kunden nöjd.

Det lönar sig för alla eftersom kunden kommer att vara glad och nöjd. Komma tillbaka fler gånger samt tipsa hela sin omgivning om företaget/organisationen. Jag kommer inte tipsa NÅGON om det stället jag köpt min dator ifrån!

När jag först ringde in för att prata med dom så förklarade jag felet.
Deras svar var direkt, Kom in med datorn!
Dom liksom utgår ifrån början att dom inte kan förklara för mig hur jag ska kunna lösa problemet hemifrån. För skulle det inte löna sig för alla om jag slapp åka dit med datorn och dom kunde ägna sin arbetstid åt allt annat dom faktiskt har att göra? Jag sa att han fick lov att försöka hjälpa mig på telefon.
Jag bad honom guida mig till drivrutinerna så att jag kunde testa att ladda ner nya.
Motvilligt gjorde han det.

Och här blir jag också så irriterad för det är som att dom idiotförklarar en fast att dom inte ens vet vem jag är. Jag har INTE ställt in några konstiga inställningar på min dator och jag KAN ändå datorer så pass mycket att jag VET att detta inte var MITT fel. Det var inte ett självförvållat problem!!!

Drivrutinerna funkade inte och jag fick bege mig till företaget jag köpt datorn av.
Dom gick igenom inställningarna och installerade nya drivrutiner.
Inget funkade! Konstigt?!?!?
Då talar dom om för mig att jag måste fabriksinställa hela datorn utifall att det skulle kunna hjälpa. Dock kommer dom inte att stå för ersättning av alla program jag har på datorn och det kommer dessutom att kosta mig 600kr om dom gör det.

Nu vet jag inte hur haj ni är på datorer men en fabriksinställning på dagens bärbara tar cirka 3min. Det krävs inte ens några cd skivor.

Jag bara garvade och sa att nehej! Jag tänker inte betala 600kr för något jag kan göra själv hemma på 3 min! Med datorn under armen begav jag mig hem och gjorde det själv, mycket riktigt på 3 min.

Det återgärdade fortfarande inte problemet.
Jag var inte förvånad!

Nu kommer det ta X antal veckor innan jag får tillbaka datorn.
Ni får helt enkelt ha tålamod och vänta på djupa inlägg.
Hoppas i har det bra och slipper datastrul och dryga säljare/datorföretag!



  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0