Att bli hjärntvättad

Har precis tittat klart på Dr. Phil. Det var ett tag sedan jag tittade, det blev för mycket dramatik och jobbiga människor i det programmet så jag gav upp.
Men idag var det väldigt intressant, de pratade som sekter.
Dr. Phil nämnde att det finns mellan 6-7 miljoner människor i USA som lever i någon typ av sekt. 180 000 amerikaner ingår varje år i en sekt! Det är helt makalöst!

Nationalencyklopedin definierar sekt såhär:
"religiös grupp som markant avviker från ett samhälles religiösa huvudlinjer. Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper o.d. Jämför nyreligiösa rörelser samt kult."


Det slog mig hur mönstret för att en sekt ska få kontroll över dig är lika mönstret av hur en psykisk misshandel är i ett förhållande. Det börjar med att man avskärmas från sin familj och sina vänner, sedan bryts ens själförtroende och självkänsla ned och sedan isoleras man från omvärlden.

Vi människor söker efter tillhörighet, gemenskap, vi vill passa in någonstans. Och i detta sökande kan så mycket bli fel. Tänk att en människas sjuka synsätt och tankar kan förstöra så många liv. Det äcklar mig när religion används i syfte att kontrollera, förstöra och manipulera. Att det kan gå så långt att någon kan få en att svälta sitt eget barn till dötts för att de påstår att barnet är besatt av djävulen. Eller att någon kan få ett helt samhälle att acceptera polygami och pedofileri, fast de blivit uppfostrade till att anse det vara fel. Varför man vill hjärntvätta en annan människa är svårt för mig att förstå, samtidigt som jag förstår att det finns maktgalna människor i denna värld.

Historien verkar alltid vara densamma, det börjar som en plats för människor att utöva sin tro, men slutar som ett fängelse för människor som inte längre har en egen vilja.  

Det är hemskt att religion används som en piska, ett maktredskap. När det kan vara något vackert, något som ger människor styrka och livsglädje. Jag blir så ledsen när jag ser detta, för jag vet hur lätt någon annan kan få en att förlora sig själv.



    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0