Det finns mer under ytan

Jag är en stark förespråkare av att alla har rätt till sina åskter och sina tankar. Men ibland blir jag bara så less på personer som så tydligt uttrycker okunskap. M skickade denna länk till mig, om hur sångerskan Rhianna blivit misshandlad av sin pojkvän men nu ändå väljer att gå tillbaka till honom. Och tydligen har många skrivit kommentarer som "Hon får skylla sig själv" osv, på Aftonbladets hemsida. Sånna kommentarer är okunskap, och grymt irriterande.

Detta är ett ämne som berör mig väldigt mycket, inte för att det är Rhianna och Chris Brown, de är inga favoriter, utan misshandel i ett förhållande. Jag var en av dem som för några år sedan hade sett på den här situationen och sagt att hon får skylla sig själv som går tillbaka till honom eftersom jag inte förstod. Jag hade ingen aning om psykologin bakom det hela, om komplexiteten. Jag läste Liza Marklunds "Gömda" och tänkte "Shit! Men något sånt skulle aldrig hända mig." Man ska aldrig säga aldrig.



Sedan kom Han in i mitt liv, jag blev tagen av hans charm och självsäkerhet, han fick mig att känna att jag var speciellt. Jag offrade mycket för honom, gav upp mycket av mitt liv, utan att han egentligen bad om det, men det var ändå det som krävdes för att det skulle funka. Han hade sina vänner, sitt liv, och jag blev sittandes hemma väntandes på att han skulle hedra mig med sin närvo. Smygande började han fälla kommentarer, saker som han visste sårade mig. När jag sa ifrån bad han om ursäkrt och jag förlät, jag älskade honom ju och vi gick vidare. Men det blev inte bättre, det blev bara värre. När vi bråkade blev han arg, började slänga saker och kalla mig fula ord, hota mig och hålla fast mig så jag inte kunde komma undan. Det gick inte över en natt. Jag såg det inte komma. Det bara hände.

En dag såg jag mig i spegeln och tänkte "Vem är jag?" Jag kände inte igen mig själv längre, den jag varit hade brytits ner, förtvinats och det fanns bara små delar av den jag en gång varit kvar.

Så jag förstår, och jag känner empati för Rhianna och alla andra som är i relation där psykisk och/eller fysisk misshandel förekommer. Rhiannas historia är bara ett bevis på att hon är en människa, precis som vi andra, med svagheter, problem och som ibland gör dåliga val. I en sånhär relation är man så nedbruten, så säker på att ingen annan någonsin kommer älska en som Han. Det spelar ingen roll hur snygg, framgångsrik eller hur många hits man har, det kan hända vem som helst. Och det händer så många. Varje dag, varje år. Majoriteten är unga tjejer och kvinnor, men det händer också killar och män.

Så ibland kan åsikter fyllda med okunskap bara vara så tragiska. För de som säger att Rhianna får skylla sig själv bör se sig i spegeln och tänka en extra gång, det kan faktiskt hända vem som helst.



   


Kommentarer
Postat av: Lena

Fint skrivet!

Skrämmande det där och jag är glad att det aldrig har hänt mig.

Skönt att höra att du har kommit ur det. :)



Ha en trevlig Tisdag! :)



Mvh Lena

2009-03-03 @ 07:35:41
URL: http://celena.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad bra du skriver om det. Jag har själv varit tvungen att förstå mig på det mer, eftersom jag sett det. Och ju mer man ser ju mer ser man att det finns på så många sätt och plan, det där obalanserade mellan människor. Det är verkligen både märkligt, men väldigt mänskligt hur vi människor samspelar. Och idag förstår jag bättre att man inte kan göra mer än att vara just en vän -men det räcker långt! Kram på dig tjejen.

2009-03-04 @ 21:20:00
URL: http://flickrummet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0