Hur hade det varit om inte...?

De senaste dagarna har jag funderat på livet, och hur det ibland blir; vilken väg man väljer att ta påverkar ens liv i alla framtid. Även om valet man gör vid det tillfället kanske inte känns så stort. Tänk om man inte gått på festen då man träffade sitt livskärlek. Tänk om man flyttade till ett annat land efter studenten. Tänk om man aldrig rest och mött de personer som påverkat en mest.

Vi har nog alla stått framför större eller mindre vägskäl i livet. Det är inte alltid så lätt att välja när man har flera tänkbara vägar att gå. Och ofta är de val man gör svåra eller omöjliga att göra ogjorda, har man börjat på en väg är det svårt att vända tillbaka och låtsas som ingenting.

De val du gör idag påverkar inte bara dig, utan ockås andra människor i världen. Går du på den där festen, träffar ditt livsstora kärlek, då kanske denne person väljer att stanna hemma istället för att åka som voluntär till sydamerika och hjälpa gatubarn. Eller blir du gravid kanske du stannar i den relationen du är i, istället för att göra slut och på så vis möta ditt livs stora kärlek. Eller du kanske stannar på jobbet med högre lön, istället för att tjäna mindre men göra en större insats i samhället. The butterfly effect.

Ofta gör vi val som är kortsiktiga, det som känns rätt för stunden. Men man kanske hade gått på den där festen eller dumpat killen eller bytt jobb om man visste att det helt säkert skulle leda till något bättre. Om man kunde få ett "löfte" på att det val man gjorde skulle ge något mycket längre fam kanske det skulle vara lättare att välja den krokiga vägen?

Funderar ofta på hur mitt liv hade varit... om jag inte blev gravid.. om jag inte pluggade... om jag inte flyttat...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0