Grupperingar

Nu har jag gått ett år av min utbildning. Var inte länge sedan den började, ändå har jag lärt mig mycket och presterat rätt bra. Det är intressant att se tillbaka och minnas hur det var den första tiden, förvirringen, stressen och alla sablans papper man skulle hålla reda på.

En kursare, den första jag lärde känna, och nu den av mina kursare jag känner bäst, sa till mig i början "Det ska bli intressant att se om grupperingarna kommer förändras eller vara som de är nu?"

Tänkte på just det idag när jag satt på föreläsningen. Vad har förändrats? Grupperingarna har blivit mer tydliga nu. Vissa av oss är lite "flexibla" och har inte direkt valt någon grupp utan vänder kappan efter vinden.
Populationen av våran kurs har ju en sak gemensamt, ubildningsval, sedan har vi alla typer av människor, unga gamla, oerfarna, erfarna, beresta, hemmakära, gifta, singlar, skiljda, små barnsföräldrar, barnfria, osv. Ett bra smakprov av befolkningen. Dock inte bra könsfördelning efter vi är en stor majoritet kvinnor.

Kort beskrivning av grupperna:
Vi har den ambitiösa gruppen, de som sitter i veckor före tentor och diskuterar, reflekterar och anaylserar.

Vi har de fria lediga, "new age" hållet, som kommer för sent till föreläsningar, fråga invecklade frågor och kritiserar andras tänkande.

Vi har en grupp som alltid sitter långt fram och är på varje föreläsning, är där i god tid och stannar efter för att diskutera med föreläsaren.

Vi har dem man knappt ser, de dyker upp ibland, ibland inte. Kommer ibland i tid, ibland inte.

Vi har tjejerna med manikurerade naglar, snygga kläder och ett lite överlägset sätt.

Vi har den lite udda gruppen, med omaka vänner som aldrig frågar, kommenterar eller pratar under föreläsningen. De är för det mesta för sig själva, och finns mest i skymundan från oss andra.

Och resten skulle jag vilja kalla den odefinierade gruppen. Där finns vänskapsgrupperingar, men inget som starkt definierar dem.

Har grupperingarna hållit i sig? Ja, faktiskt. De har skiftat lite, nya band har knytits över gränserna. Men i grund och botten är grupperingarna de samma. Kan man då säga att "first impressions last" och att man instiktivt dras till en typ av person som man faktiskt klickar med? Kanske är det så... eller så har man haft tur att lära känna trevliga människor.
Vad är det som gör att man blir vän med någon egentligen?

Ska bli spännande att se hur grupperingarna ser ut om ett år.



             

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0