Det hoppar grodor ur munnen på vissa...

Vad tycker ni om att använda ord som kukig, fittig, slampig, horig osv?

Jag och Z satt på msn och pratade lite samtidigt som vi också satt och pratade med andra vid sidan om. Så jag vet lite om hennes samtal och hon vet lite om mina. Hur som helst så säger personen hon pratar med att en annan person var fittig.

Jag liksom skakar på huvudet och tänker....hur ÄR man fittig?
Jag tror vi alla vet vad en fitta är...även om jag heller inte skulle använda det ordet ens till det kvinnliga könsorganet. Faktiskt så kan jag inte förstå hur man kan göra det till en egenskap. Om det är så att man använder det ordet...kan man då beskriva det på något sätt? Jag vill gärna förstå, snälla förklara!

Språket bygger på att vi alla förstår vad den andra menar. Budskap och sändare.
Vi, alla, måste sluta acceptera att sånna här ord används. Det är inte okej!
Skulle mina barn använda sånna ord så vet jag inte vad jag skulle ta mig till.
Vart är språket på väg?



                         

Kommentarer
Postat av: Felko

Hej! :)



Tack för din kommentar!

Svårt att förklara det här med "fittig, fittigare fittigast".. Men i grund och botten är det ett utav alla fula tilltal som vi människor skapat oss utan baktanke eller hänsyn till det befintliga språket. Det händer att jag använder ordet fittig själv, då jag syftar på någon som i allmänhet beter sig illa gentemot andra. Inte för att jag hittar någon större logik i det hela. Men så är det. Bara att sluta använda helt enkelt:)

2009-01-26 @ 00:34:14
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0