Jag är säker. Är du?

Min utbildning är väldigt intressant många gånger.
Vi får ofta frågor som riktigt får en att tänka till på hela vår uppväxt och vårt existens.

På den senaste föreläsningen vi hade i onsdags så fick vi frågan av vår föreläsare:
"Vad skulle du göra annorlunda om du fick leva om ditt liv?"

Ett annat samtalsämne vi även hade i onsdags som hänger ihop lite med det är "om man skulle befinna sig där man är om man skulle bli/varit ekonomiskt oberoende".

Vi gjorde en liten omröstning snabbt i klassrummet och ärligt så var det förvånandsvärt många som inte skulle sitta där om dom haft massor med pengar.
Helt ärligt så vart jag förvånad, men ändå inte.
Vi stöps in i en form att vi måste plugga, vi måste skaffa oss pengar och karriär, vi måste konsumera i mängder. Tänk bara på alla modebloggar. Våra små flickor matas från unga år att man måste ha "rätt" kläder, kosta vad det kosta vill.
Vi gör saker utan att vi verkligen har tänkt igenom om vi VERKLIGEN vill det.

Jag satt där i klassrummet och tänkte på att alla dom här personerna ska sen ha detta yrke och så vill dom EGENTLIGEN inte ha det. Inga sådär äkta mycket med hjärtat. Skrämmande!

Faktiskt så tror jag att jag skulle vara exakt där jag är, pengar eller ej.
Visst skulle jag leva liiite annorlunda, resa lite mer absolut!
Men min utbildning är en del av mig.
Den hör till vem jag är och vill vara, till mina värderingar.

Jag tror jättemycket på att leva varje dag som den var den sista.
Inte helt lätt. Och det är ju lite som att alltid vara snäll eller att aldrig vara arg. Visst måste vi ha sånna tillfällen när vi tillåter oss själva att bli det med. Olikheter är nödvändigt för vår existens. Även livet kommer med vissa avigsidor som tillhör för att vi ska kunna leva.

Vi har ETT liv. Ungefär 100 år om vi blir gamla. Ungefär 36500 dagar.
Om vi räknar bort den tiden vi faktiskt sover så har vi inte mycket tid på oss att leva.
Varför ska man sitta ett helt liv och göra något man faktiskt inte vill göra, bara för att någon annan säger att det är rätt? Bara för att vi blir infösta i ett fack?

Fundera lite på om du lever?
Gör du det du faktiskt VILL göra?








    

Kommentarer
Postat av: N

Om man hellre skulle göra nåt annat, oavsett vad, än det man aktivt har valt som utbildning så lär man nog stöta på problem när man kommer ut i arbetslivet, om inte innan det.



Jag är just nu i en situation där jag inte jobbar med det jag vill jobba med, men nu har jag fått upp ögonen för vad jag vill syssla med. Målet med mitt nuvarande arbete har hela tiden varit att komma på vad jag vill göra i framtiden, "när jag blir stor". Jag har alltså inte strävat efter att avancera på mitt jobb jag har nu. Det fungerar ett tag, men det håller inte i längden. I alla fall inte för mig. Nu har jag så äntligen hittat en utbildning jag verkligen vill satsa på.



Hade jag fått göra om något i mitt liv så hade jag börjat studera fortare efter gymnasiet, istället för att mellanlanda och "fastna" på ett B-jobb.



Snart gör jag det jag verkligen vill göra! =)

2009-02-14 @ 23:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0