Roller i vänskap




Stod precis med kvällsdisken och funderade... Vad är det som gör att man fortsätter vara vän med någon? Att man initialt blir vän med någon beror ju oftast på att man har bra personkemi, liknande intressen osv. Men vad är det som avgör om en vänskap är "värd" att fortsätta?



Efter det så började jag fundera på det där med roller i vänskap. Även om man inte alltid uttalat kategoriserar sina vänner så finns det ju ofta olika vänner för olika tillfällen.
Man har den man vänder sig till då allt är skit.
Den man skrattar med.
Den man är tyst med.
Den man festar med. osv...
En person kan vara en kombination av detta, men ni förstå väl grundtanken.
Och i och med att man har olika vänner för olika ändamål i livet bär man själv också en sämpel, en roll, i en annan persons liv. Det är ju där värdet i vänskapen ligger, djupet av den. Jag ringer inte min kompis som jag bara skrattar med när jag är deppig, och jag umgås inte med min sitta tyst kompis när jag har ett otroligt pratbehov.  

Ens egenvärde höjs när man är av värde till någon annan. Det känns ju bra att kunna ställa upp för kompisen som hejdlöst gråter på telefonen och få henne att bli lugn. Det känns ju jätte bra när man dansat hela natten och ens vän säger "Det var den bästa utekvällen någonsin". Ens ego växer.

Men när den plats man hade i en vänskapsrelations tas över av någon annan eller helt plöstligt blir odefinierad då förlorar man lite av sig själv och vet inte på vilken fot man ska stå. När ens kompis som brukade ringa varje dag ringer någon annan, eller ens hemma kväll kompis inte vill mysa ihop längre utan hellre vill gå ut. Då bryts ju mönstret och saker blir oorganiserade. Vem är man då?

För över ett år sedan hände detta mig. Definitionen av vem jag var för min vän rubbades. Jag blev förvirrad, osäker på mis själv och svag i våran vänskap. Jag hade blivit ersatt och mindre värd utan att jag förstod varför. En vägg hade byggts upp där det förr var öppna ängar. Jag kunde inte förstå vad som pågick. Förrän idag. Jag hade förlorat min självklara roll i den andra människans liv och detta gjorde att min roll blev odefinierad, jag förlorade värde, jag försvann.
Under den tiden mådde jag jätte dåligt vilket medförde till att jag drog mig undan vilket gjorde att denna personen puttade mig undan mer.
Jag har aldrig tidigare insett hur viktigt det är att ha sin roll, sin plats i en vänskapsrelation. Att veta vem man är i vänskapen och varför. Men det är ju faktiskt rollerna i våra relationser som för att de forsätter vara fungerande relationer.



   

Kommentarer
Postat av: Sofie

Bra skrivet!



Jag känner faktiskt igen mig i det du skriver! Helst det du skriver om när man "glider ifrån" en vän osv. Jag förlorade faktiskt också kontakten med en nära vän för ett år sedan, just för att vårat starka "vänskapsband" började tyna bort av olika anledningar. Min vän fanns inte där när jag behövde henne som mest helt enkelt.



Dessa "vänskapsroller" du nämner är faktiskt riktigt viktiga för att en vänskapsrelation ska fungera!

2009-02-12 @ 00:34:40
URL: http://sofiethatsme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0