Rökare

Jag har försökt undvika att skriva detta inlägg för jag inte att vår blogg ska bli ett forum för negativitet, men jag måste bara få ur mig detta.

Jag är så sjukt LESS på rökare!

De finns överallt, på gatuhörn, utanför affärer, på busshållplatser, osv, osv. Röken finns runt omkring oss dagligen, även för oss ick-rökare som inte har vänner som röker. De som röker är män, kvinnor, tonåringar, gamlingar, gravida, folk med barnvagn och tom. sjukhuspatienter!
I dagarna gick jag förbi sjukhuset och såg en kille med ett näringsdropp påkopplad och en cigg i handen. Och jag har flera gånger sett folk med pågånde blodtransfusion stå och röka!! Vad i helvete?! Här betalar vi skattepengar och går och ger blod så att våra medmänniskor ska kunna få vård, men samtidigt som de får vård gräver de sig själv ner i en förtidig död! Nån måtta får det fan vara!!

Jag tycker det borde vara olagligt (eller vad man nu ska sätta det i för skrift för att folk inte ska göra det) för vårdpersonal att röka. Punkt slut! Hur äckligt är det inte att vara sjuk och så kommer en sköterska som luktar rök och ska tvätta av en?

Anledningen varför jag är så less är också för att jag bor i ett hur med en gubbe som röker inne. Hela trapphuset STINKER rök varje kväll och på helgerna. Det sipprar in i min lägenhet, och ibland när jag ska lägga min dotter luktar det rök i hennes rum. Ruktar det rök kan man ju räkna med att alla farliga ämnen från cigaretterna finns i våran lägenhet. Alla ämnen som ökar risken för astma och allergier för barn. Ämnen som sätter sig i våra lungor.
Ja, jag har sagt till fastighetsägaren, men hon som bodde här innan klagade också utan resultat,så jag räknar inte med ett mirakel nu. Letar nytt boende.
 
Men, helt ärligt! Det finns inget så osexigt som en rökluktande kille! Inget så provocerande som en rökande gravid kvinna. Inget så tragiskt som en rökande förälder. Det är 2009 och vi vet alla hur skadligt det är, ändå fortsätter de.

Nej, nu menar jag inte att rökare är dåliga människor! Men de har ett beroende, ett beroende som råkar vara lagligt, men ett beroende som är väldig skadligt och kostsamt, och faktiskt påverkar inte bara dem själva utan omvärlden också. Vi kanske borde satsa mer på terapi för rökare och förebyggande arbete i de yngre åldrarna.

För i helvete! Sluta röka!!!
(Snusa istället, så slipper vi andra lida!)



     

Kommentarer
Postat av: Felko

Hur går det med pensionssparandet tjejen? ;D Skämt å sido, jättebra. Join the good side people! =P (o snus är så mycket trevligare för en själv också!)...

2009-02-06 @ 20:37:56
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0