Personkemi...vilket bullshit!

Hur ofta får man inte höra att "Jag tål inte den personen, personkemin finns inte".

För mig är personkemi ett allmänt bullshit och en lätt och ursäktat sätt att säga att man helt enkelt inte tycker om en person. Det är ett sätt som gör att man slipper fundera och förklara vidare för andra varför det är så att man stör sig så ofantligt på just denna människa. Många sväljer det med hull och hår. "Jahaja, ja men personkemi..det känner vi ju alla till. Det är ju inget man kan göra något åt".

Att skylla på personkemi är som att svara därför på en fråga.
Det finns ALLTID ett varför!!!

Visst! Jag tycker inte om alla människor.
Jag hatar aldrig, men jag tycker mer eller mindre om.

För mig är det självklart att den allmänt accepterade personkemin består av sidor man själv inte riktigt vill konfrontera. Det kan handla om att personen man stör sig på har egenskaper och ett beteende som påminner en om undermedvetna eller medvetna händelser eller personer som man minns som dåliga. Det kan vara en slags projiecering med egenskaper om oss själva vi inte vill kännas vid.
Kanske kan det också vara så att personens agerande strider helt mot våra värderingar. Allt det vi grundar vårt sätt att leva på.

Oavsett vad det är som grundar sig till den spricka som uppstått mellan två individer så har det INTE med kemi att göra. Kemi är kemi och är biologiskt.

 





  

Kommentarer
Postat av: Felko

Vackert :) tummen upp M!

2009-02-13 @ 00:52:31
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0