Kommentar till Personkemin...

Har tänkt på M's inlägg en del idag. Håller med om att man nog projicerar mycket och att det är egenskaper man inte tycker om hos en person som gör att man väljer bort den ur ens liv.

Men något biologiskt rent "animalistiskt" tror jag också det beror på. Kanske är det doft, kanske är det energi, jag vet inte... Men ibland väljer man ju bort människor man inte känner, inte för att vara dömmande utan för att ens instinkt säger åt en att göra så. Det är ju oftast när man inte lyssnar på sin intution eller instinkt som man senare väljer bort den personen "pga att personkemin inte klickar". Eller som man också kan beskriva det, att man inte har så mycket gemensamt eller inte funkar ihop... Förklaringarna varierar ju.

Även om jag håller med M att personkemin e lite klyddigt och mer av en ursäkt än en orsak, så tror jag faktiskt att det finns någon biologisk aspekt när det gäller vem man har i sitt liv. Vi tror att vi gör val, men kanske är det bara "naturensgång"?



     


Kommentarer
Postat av: Felko

Hur skulle världen se ut om man istället omfamnade de som "inte passar" Z&M ? Vad skulle hända om man öppnade en dörr istället för att stänga en? Om rädsla inför ens egna brister är orsaken till att man stänger ute vissa, har man inte dukat upp för en förbättring då? Varför räcker kraften till att ta sig an andra inte till ibland?

2009-02-14 @ 02:21:25
URL: http://felkos.blogg.se/
Postat av: M

Jag tycker helt klart att man ska utmana sig själv att omfamna de som inte passar. Så länge man orkar med det själv...dvs att det inte tar mer energi än man får in av det. Det är genom att utmana sig själv som man växer!!

2009-02-14 @ 11:49:49
Postat av: F

Men jag menar om man gav utan att få till de som behövde det. För att du inte gillar någon betyder väl att den behöver mer utav dig,"din kärlek", på något vänster? Hoppas du förstår :)

2009-02-14 @ 14:04:54
URL: http://felkos.blogg.se/
Postat av: M

Ne jag förstår inte riktigt? =S

Om man gillar eller inte gillar har väl inte med att göra behovet av kärlek?

2009-02-14 @ 16:24:28
Postat av: Felko

Nu har vi nog snurrat ett varv för mycket! :) Min tanke var alltså att omfamna de som du inte "går ihop med", och inte utav den anledningen att det skapar någon typ av glädje hos dig. Ponera nu att kärlek inte är selektivt, uran bara är energi som människor besitter mer eller mindre. De som har den mindre delen (i det här fallet de som du inte går ihop med av olika anledningar) skulle då behöva ett tillskott ifrån just dig. Blev det tydligare nu? Du får ursäkta mig, ibland kan jag flumma iväg så långt att det bildas kemiska substanser i mitt blod. Ha det så gott!:)

2009-02-18 @ 02:08:55
URL: http://felkos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0